9 top videí a článků

Všechna videa a články jsem viděla nebo četla a považuji je za plné přínosného know-how.

Do přehledu jsem zařadila pouze české zdroje. Skvělé věci najdete i v zahraničí, ale ne vždy jsou rady z nich přenositelné do našeho prostředí.

Pokud máte čas, doporučuji zkouknout či přečíst většinu zdrojů ze seznamu. I když si z některých možná nevezmete žádnou radu, kterou upotřebíte tady a teď, získáte něco stejně důležitého – kontext a povědomí o tom, jak to v knižním byznysu chodí. A když budete znát souvislosti, je mnohem pravděpodobnější, že se v budoucnu vyhnete hloupým přešlapům.

Jak napsat (nejen) odbornou knihu

Většina adeptů tvůrčího psaní touží napsat vlastní román. Ale co takhle zkusit non-fikci? Jak jsem už psala v článku 7 způsobů, jak si psaním vydělat peníze, většina českých spisovatelů chodí do zaměstnání a beletrii píší ve volném čase.

Co takhle využít toho, že jste ve své běžné práci profíci? Můžete napsat odbornou knihu pro další lidi ze stejného oboru nebo popularizační dílo, které vaši práci přiblíží laikům.

Zásluhou portálu Na volné noze máte nyní k dispozici spoustu zdrojů o psaní odborných knih. A je skvělé, že mnoho informací z nich se hodí i autorům beletrie.

Ale pozor – ne vše platí i pro romány. U odborné literatury je například možné oslovit nakladatele s pouhou osnovou nebo ukázkovou kapitolou. Pokud ale píšete román, knižní redaktoři chtějí hned celý rukopis. Víc se dozvíte třeba v této anketě mezi nakladateli.

1. Vít Šebor: Jak se dělá úspěšná (e)kniha

Spolumajitel nakladatelství Jan Melvil Publishing povídá o psaní odborných knih a e-knih. Velmi zajímavé.

2. Robert Vlach: Jak jsem psal knihu

Zakladatel portálu Na volné noze letos sepsal stejnojmennou příručku pro freelancery, která se stala bestsellerem. Z jeho článku zjistíte, jak se mu 800stránková bichle psala a jak při tom postupoval.

Článek Jak jsem psal knihu

3. Martin Perlík: Jak se píše odborná kniha

Martin Perlík, autor dvou knih o stavebnictví určených pro laiky, povídá o svých zkušenostech.

Jak (samo)vydávat knihy

Zvažujete samonáklad nebo dokonce založení vlastního nakladatelství? Tato videa vás budou zajímat.

4. Tomáš Baránek: Vydavatelé musí být šílení

Spolumajitel nakladatelství Jan Melvil Publishing vykládá o činnosti nakladatele. Zazní některé stejné informace jako v přednášce Víta Šebora, ale i tak doporučuji ke shlédnutí.

Zejména v druhé části zazní nové postřehy. Baránek mluví i o vydávání e-knih a audioknih, o výběru překladatelů a o tom, jak oslovit nakladatele. Velmi mě také zaujala závěrečná část o tom, co dělá z knihy bestseller.

5. Miroslav Pošta: Vydejte si knihu vlastním nákladem

Miroslav Pošta založil nakladatelství Apostrof, které vydává literaturu pro překladatele. V obsáhlém článku radí, jak si můžete vlastní knihu vydat sami i vy. Pokud samonáklad zvažujete, je tohle povinná četba.

Pošta zmiňuje i drobné, ale důležité detaily, na které by mě nenapadlo pomyslet. Například když vám přivezou knihy z tiskárny, musíte je nějak složit – a plošinový vozík je na to o dost lepší než rudl.

Článek Vydejte si knihu vlastním nákladem

K tématu selfpublishingu najdete na Alchymii článek 4 tajné tipy, jak propagovat knihu vydanou samonákladem.

Jak na crowdfunding

Crowdfunding je jednou z oblíbených metod, kterou autoři více či méně úspěšně získávají peníze na vydání zejména samonákladem. Jestli něco takového plánujete i vy, přečtěte si tyto texty, ať víte, do čeho jdete.

6. Otto Bohuš: 11 podob zoufalství: jak moc bolí crowdfunding

Copywriter Otto Bohuš na Hithitu vybral na svou netradiční knihu 200 tisíc korun. Což je slušný úspěch, když uvážíme, že někteří autoři požadují 30 tisíc korun a stejně je nevyberou. Úspěch v crowdfundingu je vykoupený tvrdou dřinou, kterou autor detailně popisuje.

PS: Nenechte se namlsat tím, že Bohuš vybral tak vysokou částku. V marketingových kruzích je velmi známý. Pokud jste zatím „noname“ osoba, bude pro vás o dost těžší podobný úspěch zopakovat.

Článek 11 podob zoufalství: jak moc bolí crowdfunding

pracující muž

Než si na knihu vyděláte crowdfundingem, pořádně se nadřete.

7. Pavel Mondschein: Chyba jménem crowdfunding

Článek Pavla Mondscheina přináší nový a svěží pohled na komunitní financování a zabývá se tím, pro které knihy je vůbec crowdfunding vhodný. Klade si zajímavou otázku, jestli pro autora není lepší vykašlat se na Hithit i Startovač a raději si na knihu našetřit sám.

Článek Chyba jménem crowdfunding

K tématu komunitního financování najdete na Alchymii tyty články:

 

Marketing

8. Petr Ludwig o propagaci knihy Konec prokrastinace

O knize Konec prokrastinace jste pravděpodobně už slyšeli nebo ji dokonce máte doma. Pavel Šíma ve svém podcastu Demarketing detailně vyzpovídal autora této příručky Petra Ludwiga. A řeší tam hodně marketing, který knize napomohl k tomu, aby se stala bestsellerem.

Já vím, vy nemáte milion na propagaci knihy jako Ludwig. Ale i tak považuji tento vhled do zákulisí knižního marketingu za velmi zajímavý.

Podcast Demarketing, díl s Petrem Ludwigem

Tvůrčí psaní

9. Triumvirát

Triumvirá…