Článek převzat z webu Idnes.
(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz
Na propojení Euromedia Group a Luxoru pod Knižní holding, který patří společnosti Rockaway Jakuba Havrlanta, pracuje Lukáš Novák, šéf celé společnosti mířící letos k třímiliardovým tržbám. „V dubnu příštího roku bychom chtěli spustit celý ekosystém, knižní byznys, papírenský, kavárny,“ popisuje. Konkrétně to znamená třeba nový věrnostní systém, který dosud existoval jen ve formě Knižního klubu založeného na katalozích posílaných domů, rozšířený na celý Luxor.
„Dále budeme spouštět Page Café, což jsou kavárny, které budou u Luxoru, první v Palladiu v Praze, poté Václavák, hlavní nádraží a Chodov. Když máte věrnostní kartu, můžete mít kafe za výrazně levnější cenu, nebo dokonce když nakoupíte za nějaký objem knížky, dostanete jednou za měsíc kafe zdarma,“ popisuje Novák. V kavárnách bude pro členy k mání i nový časopis Luxoru, Page, s šéfredaktorkou Bárou Nesvadbovou v čele, stejně jako se věrní zákazníci mají dočkat i lístků do vybraných divadel.
Vlastní prodejny znovu ve hře
Zatímco těchto změn si všimnou hlavně zákazníci a dochází k nim postupně, na konkurenci už vlny spojení doráží nyní. Cítí je hlavně nakladatelská jednička Albatros, která v posledních letech posilovala skrze nákupy menších nakladatelství, ať už Kniha Zlín v minulosti, či Vyšehrad, nebo Panteon v letošním roce. Kvůli propojení Luxoru a firmy Euromedia, které vedlo podle nakladatelů k upřednostňování vlastních titulů před „cizími“, se v Albatrosu začalo živěji debatovat o tom, mít také své prodejny.
„Téma vlastního maloobchodu je evergreenem našich strategických porad, ale dosud jsme v tom neviděli zásadní příležitost ani nutnost. Situace na trhu se ale mění. Po majetkovém propojení sítě Neoluxor a nakladatelství Euromedia vnímáme, že v zastoupení knih na prodejnách je více preferována vlastní produkce,“ potvrzuje bez podrobností o dalších krocích Josef Žák, marketingový a obchodní šéf největšího nakladatelství. K tomu se přidává i to, že další silná síť, Knihy Dobrovský, také výrazně zvýšila produkci svých knih a míří k pozici jednoho z největších nakladatelů.
„Aktivita Albatrosu byla silná, než jsme vstoupili na trh, což je před dvěma lety. My jsme za poslední roky nakoupili hodně, ale oni nakupují už pět let, takže proto to vypadá, že nakoupili více,“ vysvětluje. Další akvizice nakladatelských značek nevylučuje. „Chceme růst i organicky, nebráníme se ale kupovat další nakladatele a do budoucna se to myslím dít bude,“ uzavírá.
Změnami prochází i skupina kolem Petra Dobrovského donedávna známá hlavně sítí Knihy Dobrovský, která co do počtu prodejen dotahuje Luxor. Kromě přidávání nových obchodů ale posiluje i v nakladatelské oblasti. Začínala před lety s nakladatelstvím Omega, nyní má značek už osm podle žánrů a letos vydala na tři sta titulů, tedy zhruba třetinu toho, co největší Albatros.
„Jsme ve fázi opravdu rychlé expanze. Pokud zrovna neotevíráme novou prodejnu, tak provádíme úpravy či generální remodelingy prodejen stávajících. Tento rok jsme otevřeli šest nových prodejen a osm rekonstruovali,“ potvrzuje za Knihy Dobrovský jejich marketingový ředitel Adam Pýcha.
Knižní trh v Česku
Dobrá místa nejsou k mání
Změny lze pozorovat v expanzi všech větších hráčů na trhu. Místa v obchodních centrec…