Facebook algoritmicky určuje, co smíme vidět a co je pro nás dobré, a už jsme pochopili, jak špatné to je. Co ale s vyhledávači? Není to vlastně totéž?
V USA už měsíce řeší zneužití sociálních sítí k ovlivňování loňských prezidentských voleb, a jakkoliv se zatím soustřeďují hlavně na nakupování inzerce, podstatně větší ovlivňování probíhalo právě přes záplavy falešných účtů a stránek, které generovaly fake news a propagandu masivně šířenou dalšími uživateli. Propagandistické stroje zvládly využít algoritmy dokonce daleko lépe, než se to daří firmám a jejich marketingovým aktivitám.
V tom všem se tak trochu opomíjí role vyhledávačů. Největší z nich, Google, také kompletně algoritmicky určuje, jaké výsledky vyhledávání budou návštěvníkům předloženy. Jeho algoritmy přitom chybují stejně jako ty od Facebooku.
Stačí si vzpomenout na nedávný případ střelby v kostele v Texasu. Google do vyhledávání vyzdvihl zcela vymyšlenou informaci o tom, že střelec byl radikální komunista, navíc spojený s hnutím Antifa. Lidem se tento výmysl, pocházející hlavně z Twitteru, objevoval při hledání jména střelce.
#věda #technika